Er zijn meer dan 800 psychologische assessments beschikbaar. Het is al lastig om ze allemaal uit elkaar te houden, laat staan om de juiste te kiezen. Het is daarom ook niet verrassend dat veel bedrijven niet de resultaten krijgen van de assessments die ze gebruiken.
Of je je nu aan het oriënteren bent of niet tevreden bent met je huidige tool, stel jezelf de volgende vragen om te bepalen welk assessment aansluit bij je behoefte: 1. Wat meet het? Alle assessments meten één van de drie aspecten van de geest: cognitie, affectie of conatie. In Jip en Janneke taal, deze categorieën meten WAT je weet, WAAROM je dingen doet en HOE je ze doet. Waarom is het belangrijk om te weten wat een assessment meet? Omdat het essentieel is om het juiste assessment te kiezen voor wat je er mee wilt bereiken. Waarschijnlijk gebruik je een assessment om een specifiek probleem op te lossen of om een bepaald business resultaat te halen. De tool die je inzet moet dus overeenkomen met die behoefte. Bijvoorbeeld, wanneer een team worstelt met een interpersoonlijk conflict, dan is een cognitief assessment waarschijnlijk niet het juiste middel om de situatie op te lossen. 2. Hoe stabiel zijn de resultaten? Stabiliteit, of de consistentie van de resultaten over langere tijd wordt gemeten door test-hertest betrouwbaarheid. De meeste assessment bedrijven publiceren gegevens hierover in hun statistisch handboek. Belangrijk: kijk naar de tijdspanne die een bedrijf gebruikt om de betrouwbaarheid te meten. Sommige bedrijven prijzen de betrouwbaarheid van hun assessments maar testen en hertesten over een tijdsspanne van 2 weken. Kijk ook naar de resultaten over meer dan twee jaar. Waarom is betrouwbaarheid belangrijk? De bettrouwbaarheid bepaalt je ROI. Wanneer de resultaten slechts twee weken valide zijn, krijg je veel minder waar voor je geld dan wanneer de validiteit langer dan twee jaar is. Onthou dit: de tijdsspanne van de tool beperkt je tijdsspanne van besluitvorming. 3. Voorspelt dit assessment de toekomst? De technische term voor dit is voorspellende validiteit. Wanneer je een assessment gebruikt om een besluit te nemen over je toekomst, zoals je ideale carrière of wie het best zal werken in een bepaalde functie, dan moet het assessment een nauwkeurige voorspelling doen van deze zaken. Bijvoorbeeld, de financiële wereld is berucht om de hoge verloopcijfers. Toch slaagden de meesten van hen die de financiële wereld verlieten of faalden, voor examens waaraan hoge eisen gesteld werden. Dus, een expert zijn in financiën is geen garantie voor succes in een financiële carrière. Kennis is simpelweg niet het enige, of zelfs de belangrijkste indicatie voor succes in deze tak van het bedrijfsleven. Gelijktijdig zijn er veel medische opleidingen die nu van kandidaten verlangen om een affectieve (persoonlijkheidstest) test te doen. Deze scholen beseffen dat goede cijfers alleen geen garantie zijn voor succes in een medische carrière. Laat het helder zijn, de slimste persoon is niet altijd de meest succesvolle. Pas dus op dat je cognitieve testen niet te zwaar laat wegen in het voorspellen van toekomstige prestaties. Hetzelfde geldt voor affectieve en conatieve testen. Ze hebben hun eigen niveau van voorspellende validiteit. Zorg ervoor dat een assessment nauwkeurig is in het voorspellen van toekomstig succes in het gebied van waarover je een besluit wilt nemen. Vertaald naar artikel van Emily Melious 'How to choose the right assessment?'.
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
AuteurAls coach kom ik veel verschillende mensen tegen. Allemaal met hun eigen verhaal, achtergrond en verleden. Archieven
Januari 2020
Categorieën
Alles
|